Forbøn i mange baptistkirker søndag

02/03/2022

Fredag udsendte BaptistKirken en opfordring til at gøre søndag d. 27. februar til ”Søndag for fred”. Det tog flere menigheder til sig. På Bornholm tog baptistkirken initiativ til en forbønsgudstjeneste i forlængelse af en lokalt arrangeret demonstration på Store Torv, som herboende ukrainere havde taget initiativ til. Denne forbønsgudstjeneste blev tværkirkelig, da der bl.a. deltog baptister, pinsefolk og medlemmer af Evangelisk Luthersk Mission.
Andre steder blev forbønnen en integreret del af søndagens gudstjeneste. Sådan var det bl.a. i Karmelkirken i Aalborg, hvor Hanne Kiel var prædikant.
I Give beder de for Ukraine både torsdag og søndag, ligesom de har besluttet at give menighedens overskud fra 2021 på 6000 kr. plus kollekten for marts måned til Ukraine. Her er man også i kontakt med en polsk menighed, der har modtaget flygtninge, og hjælper herigennem.
I Aarhus har baptistmenigheden oprettet en Ukraine-gruppe, som bl.a. tager kontakt til kommunen og tilbyder nødindkvartering i kirken. Her går kollekterne i fastetiden til EBFs, European Baptist Federations, Ukrainehjælp. Her overvejer man også at melde sig ved Folkekirkens Nødhjælps landsindsamling den 13. marts.
I Tølløse var der bl.a. lystænding fredag aften for børnefamilierne og søndag ved gudstjenesten påbegyndtes en indsamling til Ukraine via EBF.
Fra Roskilde fortæller Jakob Engell Vagner: ”Søndag tog vi tid i gudstjenesten til at bede for situationen i Ukraine. I dag har vi bedt for situationen ved både vores tværkirkelige bybøn og kirkens andagt i formiddags. I menigheden har vi et par forretningsfolk, der rækker ud til deres samarbejdspartnere i Ukraine.”
Oplæg til forbøn blev sendt ud med en ekstraordinær menighedsforsendelse fredag d. 25.2 og kan stadig bruges.