Grib fremtiden – Himmelske dage i Roskilde

27/10/2021

Grib fremtiden, er temaet for de Himmelske Dage, der finder sted i Kristi Himmelfartsferien, 26.-29. maj 2022. Der begynder at tegne sig et program for kirkefestivallen i Roskilde. Alle kan tilmelde sig nyhedsbreve på https://www.himmelskedage.dk. Der vil være fokus på klima og bæredygtighed.
På festivalens første dag er Clement Kjersgaard vært for en stor klimadebat. En af deltagerne i denne klimadebat er ærkebiskop Thabo Makgoba fra Cape Town, Sydafrika. Han har markeret sig som en aktiv fortaler for klimahandling. Hans erfaringer og indsigt i forholdene i et land og et kontinent, der står til at blive særligt hårdt ramt af klimaforandringerne, er et værdifuldt bidrag til debatten herhjemme og på Himmelske Dage. I en tale fra august i år beskrev Makgoba kirkens rolle i kampen mod klimaforandringer således:
“Vi har gjort os skyldige i at tro, at Gud satte mennesket på jorden for at kontrollere og udnytte verden. Uden tanke på, at menneskeheden kun er én del af et komplekst miljø, én del af et delikat netværk af indbyrdes afhængige dele af skabelsen.”
En anden samtale vil foregå mellem den tyske sociolog Hartmut Rosa og psykologiprofessor Svend Brinkmann. Temaet for samtalen er den nødvendige åbenhed over for alt det i tilværelsen, vi ikke kan kontrollere.
Det er muligt at downloade plakater og pressemateriale for kirkefestivallen her: www.himmelskedage.dk/presse.