Kirken den er… økumenisk

25/05/2022

Ny bog om kristne kirker og kristne i Danmark – fortalt af dem selv – bliver præsenteret på Himmelske Dage i Roskilde på lørdag. 14 kirker fortæller om sig selv, med vidt forskellige vinkler – nogle meget teologiske, andre handler mest om organisation eller om historien.
Og så er der flere læseværdige kapitler, der både ser frem og tilbage. Især et kapitel om migrantkirkerne er interessant for baptister. Men også de to indledende kapitler om den kirkelige mangfoldighed og den globale økumeni samt det afsluttende kapitel om fremtidens økumeni og kirkernes udfordringer er værdifulde til at få overblik over det danske, kirkelige landskab – som det udfolder sig omkring Danske Kirkers Råd.
Bogen er absolut læseværdig, mener Lone Møller-Hansen – også selvom hun ikke er helt uvildig, da hun har skrevet afsnittet om BaptistKirken.
Danske Kirkers Råd har taget initiativ til bogen, som er blevet til i samarbejde med forlaget Eksistensen og Teologi for Lægfolk. Læs mere om bogen i ”Kirken den er… økumenisk” på baptist.dk.