Khin May Than er ny præst i Nordjylland Chin Church

23/09/2020

Søndag 20. september var generalsekretær Torben Andersen og formand for Integrationsudvalget Torsten Wendel-Hansen på menighedsbesøg i Nordjylland Chin Church i Sæby (NCC) og Chin Emmanuel Church i Frederikshavn. Moses Peng fra det nationale chin fællesskab, CCA-DK, og også medlem af integrationsudvalget, deltog også.
Begge steder var der møder med de lokale ledere, men i Sæby var der først en gudstjeneste, hvor det blev markeret, at menigheden har fået en ny kvindelig præst. Hun hedder Khin May Than og skal assistere den mandlige præst Tuan Cung. De er begge ansat på deltid men tilsammen mere end heltid.
Torben fortæller: ”Det var en god oplevelse at fejre gudstjeneste sammen med menigheden og byde velkommen til præstetjeneste til Khin. Jeg prædikede, men Khin holdt også en lille tale på dansk. Hun sagde, at det bare var anden gang, hun prøvede det. Første gang var i Vrå Baptistkirke, hvor hun var i praktik i en periode sidste år”.
Den nye præst præsenteres senere i en artikel på baptist.dk. NCC købte byens baptistkirke i 2015 og har renoveret kirkesalen markant ved bl.a. at sænke loftet og gøre rummet lysere. Næste år venter et nyt tag.