Skarp kritik af tvangsoversættelse af prædikener

20/01/2021

Danske Kirkers Råd protesterede tilbage i oktober til statsminister Mette Frederiksen over den planlagte lov, som skal kræve, at alle prædikener, der holdes på et andet sprog end dansk, skal oversættes og offentliggøres.
Siden har de holdt et møde med kirkeminister Joy Mogensen, men det har ikke givet det ønskede resultat – at lovforslaget er taget af bordet. Derfor offentliggøres protesten over loven i dag i et debatindlæg i Kristeligt Dagblad, hvor formand for Danske Kirkers Råd, Peter Fischer-Møller, og generalsekretær Mads Christoffersen bl.a. skriver:
”Vi opfatter en sådan lov som en mistænkeliggørelse af trossamfundene uden for folkekirken, heriblandt Den katolske Kirke, Den ortodokse Kirke, Den anglikanske Kirke, Den tyske og franske Reformerte Kirke og den meget brede vifte af frikirker og migrantmenigheder samt de lutherske kirker i Danmark, der fungerer som udlandskirker fra vores nabolande som f.eks. Norge, Sverige og Finland.
Vi ser det som et brud på den danske tradition for frihed og mangfoldighed, som vi er stolte af. Det er også imod den lutherske tradition, i hvilken vi altid fremhæver modersmålets betydning og i øvrigt også den særligt danske grundtvigske tradition, hvor begrebet hjertesprog er væsentligt.
En sådan lov vil efter vores opfattelse ikke skabe mere åbenhed, men mere kontrol og unødigt meget arbejde for den enkelte forkynder og trossamfund.”
Det planlagte lovforslag har ligeledes mødt skarp kritik fra Folkekirkens biskopper, migrantmenighederne i Danmark og Folkekirkens mellemkirkelige Råd, der enten offentligt er gået ud med deres kritik eller har rettet henvendelse til statsministeren og kirkeministeren. Desuden møder det planlagte lovforslag international kritik fra en række kirker i Europa.
Læs hele brevet til statsministeren her og en artikel på Danske Kirkes Råds hjemmeside her.
På et senere tidspunkt vil BaptistKirkens ledelse kommentere det varslede lovforslag.