Svend Ryding er død

02/06/2021

”Han var Københavner med stort K og Baptist med stort B. Og så spredte han humør og glæde.”
Sådan fortælles det om pastor Svend Ryding, der døde 27. maj i år, 92 år gammel. Han har boet i Halmstad i Sverige de sidste mange år, men kunne indtil for få år siden pludselig dukke op, når der var en anledning i BaptistKirken.
Svend blev døbt i Kristuskirken i 1944, ordineret i Nørresundby Baptistmenighed i 1958, efter at have læst på Baptisternes Prædikantskole i 1953-1956. Han har desuden været præst i både Midtsjællands Baptistmenighed og Fredskirken i København, inden han blev sømandspræst i San Francisco i USA. Han havde også studeret i USA fra 1964-66. Han flyttede derefter til Sverige, hvor han var præst i Halmstad. Da menigheden blev nedlagt for nogle år siden, var der bare tre medlemmer tilbage. Så blev Svend medlem af Immanuelkyrkan i Malmø, som er en del af Equmeniakyrkan i Sverige. ”Her var han aktiv i koret og til gudstjenesterne, så længe han orkede,” lyder det fra Sverige.
Han var stolt af familiens rødder, der gik tilbage til de første 11, der blev døbt i Lersøen i 1839. Han satte altid meget til side for at deltage i møder i Baptisternes Verdens Alliance rundt om i verden. Han trivedes i det internationale baptistmiljø.
Når han holdt ferie fra præstejobbet i Halmstad, kørte han limousine i København – et sigende udtryk for hans optræden som ’tjenende verdensborger’.
”Svend Ryding havde et overskud af humør og glæde, som han hentede i evangeliet. Det levede han af, og denne glæde spredte han som præst hele livet til mange i Danmark, USA og Sverige – og overalt, hvor han kom som verdensborger,” fortæller én, der har været hans præstekollega i mere end 50 år.
Gert Rostrøm istemmer: ”Svend Ryding var en kær ven, støtte og mentor gennem min studietid i Sverige og alle årene derefter. Vores savn og sorg er stor. Æret være Svend Rydings minde.”
Han begraves lørdag den 5. juni i Halmstad.