Taknemmelige burmesere

Jesse Zaiap, CMPage

Taknemmelige burmesere

17/03/2021

”Tak fordi I gør fælles front med os i vores protester over militærdiktaturet i Myanmar.” Sådan siger en af de burmesere, der var med til at arrangere en større demonstration i København i weekenden, Van Neih Thang.
Der står altid respekt om de kristne ledere, også blandt buddhister og andre religiøse og a-religiøse fra Myanmar, fortæller han til baptist.dk. ”Det fortæller os alle, at vi er på rette vej”. Generalsekretær i BaptistKirken Torben Andersen var blandt talerne på Rådhuspladsen i lørdags, hvor han udtalte sin og kirkens sympati for de fredelige demonstrationer, som modsvares af militærets gradvist voksende vold mod demonstranterne.
Van kan fortælle, hvordan uroen derhjemme påvirker burmeserne her både psykisk og fysisk. Mange i Myanmar er bange, fordi de ikke ved, om de bliver fængslet og tortureret i morgen, eller om løsladte kriminelle brænder deres hus ned om natten.
Læs om bl.a. Van Neih Thang her.