Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 12. juli 2017

Kære menigheder

Nyt om kurser til vielsesforrettere, kontakt og nyhedsbreve!

Information fra Kirkeministeriet til præster og menigheder

Bent Hylleberg oplyser, at Danske Kirkers Råd har modtaget information om, hvordan loven vedr. obligatoriske kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, skal administreres.
Svaret fra Kirkeministeriet kan ses her. De vigtigste informationer, når det gælder betingelser for at opnå vielsesbemyndigelse med juridisk gyldighed, kan skæres ned til tre:

• Alle, der har en ’stående vielsesbemyndigelse’, der er givet før 1. april 2017, skal ikke på kursus. Den allerede givne ’stående bemyndigelse’ gælder fortsat uden kursus.
  • Alle, der ønsker en ’ad hoc-bemyndigelse’ for at kunne vie med juridisk gyldighed og søger herom efter 1. april, skal gennemføre kurset, der dog endnu ikke er udbudt.
  • Det fremgår endelig af svaret fra Kirkeministeriet til Danske Kirkers Råd, at det kun er i meget få nøjere beskrevne tilfælde, at Ministeriet vil give dispensationer fra kurset.

Implementeringen af denne lov har ikke noget at gøre med Trossamfundsloven, der fremsættes i Folketinget senere på året. Loven er vedtaget 27. dec. 2016 som Lov nr. 1729.

Kontakt i de næste uger

Alle ansatte er (selvfølgelig ?) på sommerstævne næste uge, og vi kan kontaktes personligt, på mail eller mobiltlf. I uge 30 og 31 svarer Ulla Holm telefonen og tjekker også mails sendt til info@baptistkirken.dk.

Læs også dagens nyhedsbrev

Får du det ikke direkte i indbakken, kan du tilmelde dig under ’Nyheder’ på den nye hjemmeside eller finde nyhedsbrevene her.

Mange hilsner
Gitte Elleby Jørgensen