Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 3. marts 2021

Om indsamling til Myanmar, momskompensation og flytning af kassererkursus.

Kære menigheder

Hjælp Myanmar!

Situationen i Myanmar er siden militærkuppet i begyndelsen af februar blevet gradvist dårligere.
Mange mennesker deltager i den såkaldte Civil Disobedience Movement (CDM) eller civil ulydighedsbevægelse. De står bag omfattende demonstrationer og strejker i landet og har delvist lammet den offentlige sektor. Fx mangler der mandskab i lufthavnen, hvilket betyder at de få fly, der har tilladelse til at lande, ikke kan håndteres. Også i mange ministerier arbejdes der på nedsat kraft af samme årsag.
Mange af dem, vi samarbejder med, støtter også op om CDM og at der skal genindføres demokrati i landet omgående og de fængslede politikere skal løslades.
Militæret, der tog magten, har erklæret en 1-årig undtagelsestilstand.
Behovene i Myanmar var før militærkuppet store, og de er bestemt ikke blevet mindre nu. I Chin Staten er der ingen sygehuse, der fungerer, med store sundhedsmæssige problemer til følge. Vi har derfor i samarbejde med chin’erne i Danmark igangsat en indsamling til at støtte sundhedsarbejde i Chin Staten.
Konkret vil støtten gå til etablering af midlertidige klinikker – ofte i private bygninger. De læger, der ikke kan arbejde på de offentlige hospitaler, har tilbudt at hjælpe her, så der kan tilbydes basale sundhedsydelser til fx akut syge og børn. Der er brug for alt lige fra medicin og medicinsk udstyr til mad og andre fornødenheder for de frivillige læger og sundhedspersonale.
Vi opfordrer derfor alle menigheder til at optage en ekstraordinær kollekt, der kan indsættes på hovedkontoen 3201 3201182417. Private kan også støtte indsamlingen ved at sende et beløb til konto 3201 10042879 eller MobilePay 911 118 mærket Myanmar.

Ansøgning om momskompensation

Igen i år er det muligt for menigheder, som havde §8A-godkendelse i 2020, at søge om delvis kompensation for momsudgifter. Revisor Evan Klarholt tilbyder at underskrive og indsende ansøgningerne under de betingelser, som fremgår af vedhæftede aftale. Bemærk, at der skal fremsendes udfyldt skema + fuldmagt til Evan inden 10. juni 2021 for at ansøgning kan nås.

Kassererkurser i foråret 2021

Vi har tidligere måtte udskyde kassererkurserne, der oprindeligt var planlagt til afholdelse i marts. I januar meddelte vi, at kurserne ville blive forsøgt afholdt d. 10. april i Aalborg og 8. maj i Baptistkirken i Odense.
Torsten Wendel-Hansen fra Integrationsudvalget meddeler, at man fastholder datoen 8. maj i Odense, men Aalborg-kurset flyttes til 5. juni kl. 10-16.

Der er altså kassererkursus 8. maj i Odense og 5. juni i Aalborg.

”Kurserne vil stadig bl.a. indeholde undervisning i bogføring og opstilling af regnskab, og det vil være muligt at få konkret hjælp til at opstille sit årsregnskab.
Hvis der er emner, som deltagerne gerne vil have taget op, kan det meddeles ved tilmelding, så vil vi prøve at nå så meget som muligt”, siger Torsten.
Tilmelding kan ske allerede nu til: Torsten Wendel-Hansen: 2281 2113 eller t.w-h@live.dk – husk at angive hvilken dato man ønsker at deltage.
Kurserne er primært tiltænkt migrantmenighederne, men andre er naturligvis også velkomne.

Læs også dagens nyhedsbrev – bl.a. om et brev fra BaptistKirkens ledelse til udenrigsminister Jeppe Kofod og situationen i Myanmar foruden link til et portræt af Simon Jakobsen, der er ansat som præst i Kirken i Kulturcenteret i Sæsing fra 1. maj og gratis KIT-webinar om online-mødeledelse.

Mange hilsner
Gitte Elleby