Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 6. januar 2021

Nytårshilsner og info om lederkonference og præstekonvent.

Kære menigheder

Godt nytår!

Nytårshilsner fra BaptistKirkens ledelse og formand

BaptistKirkens ledelse har skrevet den medsendte nytårshilsen (på både dansk og chin), som også kan læses på BaptistKirkens hjemmeside.
Formand Per Beck har også lavet en nytårshilsen, hvor han ser tilbage på 2020 og deler sine forventninger til det nye år. Den kan ses på BaptistKirkens YouTube-kanal her og læses her.

Fremtidens kirke rækker ud – Lederkonference den 23.-24. april 2021

”Jeg vil stærkt opfordre menighederne til at sende nogle af deres ledere til lederkonferencen og snarest tilmelde dem via dette link og senest den 17. februar. Som nævnt i nyhedsbrevet den 9. december 2020 opkræver vi først betaling, når vi er sikre på at kunne afholde konferencen. Det forventer vi dog klart, at vi kan, og vil naturligvis gøre det efter de evt. gældende restriktioner til den tid”, siger generalsekretær Torben Andersen, som er i planlægningsteamet sammen med Charlotte Willer og Jan Kornholt. Torben fortsætter: ”Nogle vil måske synes, at det er dyrt for menigheden, men jeg tror, at ledere og medarbejdere har brug for at mødes på tværs af menigheder og generationer og sammen opleve et stort fysisk fællesskab med relevant indhold for menighedernes liv og fremtid. Det vil ske i gode rammer på Trinity Hotel & Konference Center tæt på Fredericia. Her er altså også tale om lidt forkælelse af dem, som ofte trækker læsset lokalt. Det vil helt sikker være en fordel at deltage flere fra samme menighed, men er ikke noget krav.”

Fremtidens kirke rækker ud er tema med fokus på mission og målgrupper. Gennemgående handler det om det ”fler-generationelle menighedsliv”. Link til folderen med program og præsentation af tema og oplægsholdere findes her. Der opfordres til at videresende denne mail til potentielle deltagere. Eksemplarer af folderen i papirudgave er på vej til menighederne med posten til at lægge frem i kirkerne.

Præstekonvent

Bemærk, at i døgnet op til lederkonferencen mødes BaptistKirkens præster til konvent og denne gang meget passende på Trinity. Henrik Holmgaard leder samtalen om ”21st century skills” ud fra temaet: Hvilke kompetencer er der brug for hos fremtidens præster? Sognepræst i Jelling, Kristian Bøcker, Ole Lundegaard og Allan Ibsen leder samtaler om to klassiske teologiske emner: Hvordan forstår vi og taler om emner som synd og frelse i dag? Konvent-teamet er Ole Lundegaard, Henrik Nissen og Jan Kornholt.
”Jeg håber menighederne også er indstillet på at sende sin præst til konventet. Vi har brug for at mødes og jeg tror, det er vigtigt for sammenhængskraften i Baptistkirken i Danmark ligesom med lederkonferencen”, slutter Torben Andersen.

Fastemateriale 2021

Fastematerialet er snart klar til afsendelse.
Titlen for materialet er: Fællesskab med Jesus – og hinanden. Materialet indeholder 40 små andagtsstykker, som læses mellem askeonsdag og palmesøndag. Hæfterne kan skabe stilhed og eftertænksomhed hos den enkelte, men hæfterne har denne gang noget ekstra, idet en del af dagene er teksterne kombineret med små og større aktiviteter for børnefamilier – eller for bedsteforældre og børnebørn.
Vi håber derigennem at give anledning til både personlig andagt og til fællesskab i familierne.
Hæfterne kan bestilles hos Vibeke Dalsgaard sortebaervej5@gmail.com.
De koster kr. 15,- pr. stk. + forsendelse. Bestil gerne samlet for en menighed. Når I har bestilt, vil vi efterfølgende meddele jer det samlede beløb til indbetaling. Hæfterne vil blive afsendt medio januar.
Vi håber materialet vil bringe glæde.
Godt nytår til jer alle
Lotte Holm Boeriis og Vibeke Dalsgaard