Kvinde valgt til ledelsen i Burundis Baptistkirke

03/05/2017

For første gang i Burundis Baptistkirkes historie har en kvinde fundet vej til forretningsudvalget, fortæller Baptistkirken i Danmarks udsendte til Burundi og Rwanda, Line Hylleberg: ”Det blev besluttet på sidste års generalforsamling at ændre vedtægterne, så der fremover sidder fem personer i ledelsen (kaldet ’abakuru’), men landvindingen er, at den udvidede plads er reserveret til en kvinde. Tidligere har kvinderne haft to observatørpladser, men fremover skal hele ledelsen vælges af generalforsamlingen på lige vilkår og med lige rettigheder. Det er et stort fremskridt for kvindernes position i kirken, og de er meget stolte! Da det ordinære forretningsudvalgsvalg var i foråret 2016 og kun afvikles hver fjerde år, er der afholdt et suppleringsvalg på en kirkesamling i april, og her blev Francoise Ndayisenga valgt for den resterende valgperiode. Francoise er netop stoppet som formand for kvindenetværket efter otte års tjeneste og hun er gift med Baptistkirkens tidligere formand Julien Nsengiyumva, så det er en erfaren kvinde, som nu skal til at bide skeer med mændene om kirkens udvikling! Kvindenetværket har også netop afholdt valg og fået ny ledelse. Ny formand og næstformand er hhv. Beatrice Akimana og Anne Mary Nyiraneza.”
I kan snart se billeder af den nye ledelse på Line og Rasmus Hyllebergs facebookside og læse mere om kvinderne.