Træd frem i lyset – en kampagne af InsideOut

11/10/2023

Kampagnen handler kort sagt om at gøre op med tabuet om, at det er skamfuldt at fortælle, at man har været medlem af en sekt eller et skadeligt, religiøst fællesskab. Således inviterer kampagnen mennesker, der har været i direkte eller indirekte i berøring med sekterisme og/eller negativ social kontrol, til at ‘’stille sig frem i lyset’’ – det vil sige fortælle deres historie via sociale medier og dele hashtagget #trædfremilyset.
InsideOut præsenterer sig selv som en humanitær hjælpeorganisation, hvis formål er at give den rette støtte til mennesker, der har brudt med et destruktivt fællesskab, eller har brug for hjælp til at forlade et sådant miljø. Samtidig er det InsideOuts formål at tilbyde pårørende vejledning samt at samle og udbrede viden om sekterisme, destruktive fællesskaber og negativ social kontrol i religiøse fællesskaber.
Organisationen har eksisteret siden 2016 og blev stiftet som en reaktion på, at det på daværende tidspunkt var meget svært at få den rette hjælp til at bryde med et destruktivt fællesskab / negativ social kontrol. Læs mere på InsideOuts hjemmeside, hvor bl.a. 3 videoer kan ses, hvor personer deler deres oplevelser med skadelige fællesskaber. Her findes også en hensigtserklæring om kampagnen.
Organisationen ledes af stifter og generalsekretær Camilla Louise Johnson, som også medvirkede på konferencen ”Når kirken svigter”, som Baptistkirken i Danmark var medarrangør af sammen med mange andre kirkesamfund og kirkelige organisationer i 2021. Læs artikel om konferencen på webmediet baptist.dk her.