Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 18. november 2020

Kollektplan 2021, skattesatser, Corona-sikker nadver og kuverter afsendt

Kære menigheder

Kollektplan 2021

Hvis I endnu ikke har besluttet, hvilke formål I vil samle kollekter ind til i 2021, er der inspiration at hente i vedhæftede kollektplan. Planen indeholder forslag til indsamlinger måned for måned og når rundt om BaptistKirkens egne projekter samt BWA, Dansk Missionsråd og Bibelselskabet. Forhåbningen er, at mange menigheder vil indsamle kollekter til et eller flere af de nævnte formål!

Nye satser 2021

Skattestyrelsen har nu meldt ud med nye satser for 2021. Her er de mest relevante for menighederne:

Maksimalt fradrag for gaver iflg. LL §8A: 17.000 kr. (2020: 16.600 kr.)
Fri telefon og internet til ansatte beskattes i 2021 med 3.000 kr. (2020: 2.900 kr.)
Kørselsfradraget sænkes, så den lave/høje sats bliver hhv. 1,90 kr. og 3,44 kr. pr. km. (Nedsat fra 1,96 / 3,52 kr.)

Vær især opmærksomme, hvis I anvender den høje sats, da udbetalinger som overstiger denne er fuldt skattepligtige. Skattefri kørselsgodtgørelse kan efter 1. januar 2021 altså max udgøre 3,44 kr./km.
Se øvrige satser her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2035568

Corona-sikker nadver

De fleste menigheder har sikkert fundet ud af at fejre nadver med mundbind, håndsprit og handsker. Men nu er der et Corona-sikkert alternativ. Et lille bæger med druesaft og en kiks/oblat, sikkert vakuumpakket og forseglet. Sælges i æsker af 100, 250 og 500 stk. Se her hvor man kan købe det og hvad det koster: https://kirke.shop/vare/forpakkede-nadverbaegre-med-baade-kiks-og-druesaft/
Det vil ikke have symbolværdien i det brudte brød, men nogle menigheder foretrækker måske sikkerheden frem for traditionen. I hvert fald for en tid.

Bidrags- og regnskabskuverter

Trykkeriet har afsendt de bestilte bidrags- og regnskabskuverter, så giv besked til bidragssekretæren, at GLS er på vej med en pakke.

Læs også dagens nyhedsbrev – bl.a. med en hilsen fra BBU som ikke kunne gives på den aflyste landskonference, info om Missionsforbundets planer om et nyt lejrsted i Lindenborg og en invitation til et gratis webinar om digitale værktøjer i en Corona-tid!

Mange hilsner
Gitte Elleby