Besøg i Burundi

02/10/2019

Morten Kofoed fortæller fra Burundi: Søndag var store festdag i Burundi! 42 præster blev ordineret i en af de store kirker i hovedstaden Bujumbura. 28 af dem har gennemført præsteuddannelsen på præsteskolen i Rubura og blev færdige sidste år. De resterende er folk med anden akademisk uddannelse på bachelorniveau eller derover, der de sidste to år har gennemgået et teologisk uddannelsesforløb og været i praktik i en række kirker og især menighedsplantninger. Næsten 2.000 deltog i festdagen og der var repræsentanter fra myndigheder, andre kirkesamfund, gæster fra Frankrig, USA, Tanzania, Rwanda og altså Danmark. Vi fik lejlighed til at sende en hilsen og lykønske de nye præster, menighederne og Baptistkirken – UEBB. Der er vækst i kirkerne i Burundi, så der er god brug for de mange nye præster. På Facebook under Baptistkirkens arbejde i Burundi og Rwanda kan der læses mere om den glædelige begivenhed.
De følgende dage er gået med projektbesøg, da et evalueringsteam udsendt fra Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling har været i Burundi. Arbejdet med at forbedre kvinders position i familierne, kirkerne og samfundet har været under lup. Der er sket meget godt i de projekter, vi afvikler sammen med vores partner, men der er stadig plads til forbedringer. Det var dog glædeligt at se de mange kvinder, der fortalte om, hvordan deres relation til ægtemanden var blevet bedre i alle aspekter af ægteskabet. Nogle af årsagerne var, at de havde lært at læse og skrive, var blevet undervist i samliv og ligeværd eller var blevet medlemmer af spare- og lånegrupper.
De følgende dage fortsætter Morten sammen med Jonas Norgaard Mortensen, der også er i Burundi i disse dage, med partnermøder, inden Musema og Rubura besøges i weekenden.