Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 21. oktober 2020

Om landskonferencen, godkendelse af årsregnskab, menighedsbesøg og kommunikationshjælp.

Kære menigheder

Landskonferencen 2020

Landskonferencen 2020 afholdes som bekendt d. 7. november, kl. 10.00-17.00 (ankomst, registrering og kaffe fra 9.30) på Fredericia Gymnasium, Nørrebrogade 88, 7000 Fredericia. Dagsorden og bilag er udsendt 30. september.
Der er indhentet vejledning fra Rigspolitiet og de praktiske forhold er gennemgået med Gymnasiet. Efter de nugældende retningslinjer kan vi gennemføre Landskonferencen under iagttagelse af gældende regler.
Deltagere i landskonferencen skal ved ankomsten vælge en plads i mødelokalet, og denne plads skal fastholdes under mødet. (Det er naturligvis tilladt at gå på toilettet mv. – men ikke at gå rundt og ’mingle’.)
Servering vil ske på pladserne. Der vil ikke være fællessang, og vi gennemfører ikke nadver ved indledningen af mødet. Alle vil være placeret ved borde med ansigtet vendt mod scenen og med god plads.
Det er ikke et krav, men det er selvfølgelig helt OK at anvende mundbind, og håndsprit vil være tilgængelig.
Tilmelding til Landskonferencen sendes senest 28. oktober – meget gerne samlet for hver menighed – til info@baptistkirken.dk med oplysning om navn, menighed/organisation og evt. stemmeret. Deltagelse koster 155 kr., som skal indbetales på konto 3201 3201182417 eller MobilePay 90519.
På gensyn ved landskonferencen.

HVIS der inden 7. november sker ændringer af retningslinjerne fra myndighederne, der påvirker afholdelse af landskonferencen, vil ledelsen naturligvis hurtigst muligt orientere menighederne.

Årsregnskabet for 2019 godkendt

29 menigheder, 3 landsorganisationer og 5 ledelsesmedlemmer har deltaget i den elektroniske afstemning om årsregnskabet for 2019. Der er i alt afgivet 98 stemmer.
Med 97 stemmer for, 0 stemmer imod, 1 stemme hverken for eller imod er årsregnskabet godkendt.

Menighedsbesøg

BaptistKirkens ledelse har tidligere gennemført besøgsrunder i menighederne. Der er nu gået to år (inkl. Corona), siden vi afsluttede den seneste runde, så vi føler at tiden er inde til igen at søge tilrettelagt besøg i menighederne.
Det er af betydning og til inspiration for os at have samtaler med menighederne, og vi har også udsagn om, at det styrker sammenhængen mellem menighederne og BaptistKirken.
Repræsentanter fra ledelsen mødes gerne med menigheden på den måde, I lokalt ønsker dette. Det kan være menighedsrådet, missionsrådet eller et møde for menigheden, der er rammen om besøget.
Vi vil gerne i første omgang bede menighederne melde ind, hvilken type møde og på hvilke tidspunkter et ledelsesbesøg ønskes gennemført (angiv flere mulige datoer og tidspunkter).
Sekretariatet vil i første omgang samle ønskerne og koordinere planerne, så vi beder om at få tilbagemelding fra menigheden til info@baptistkirken.dk – og gerne inden 20. november 2020.

Har I brug for hjælp til kommunikationen i menigheden?

Astrid Melkær Andersen, der er uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i både journalistik og kommunikation, stiller sig til rådighed som konsulent for jeres menighed. Hun vil gerne komme ud i menighederne og mødes med menighedsråd og ildsjæle og hjælpe jer i gang med fx hjemmesider og Facebook. Det kræver ikke så meget, forsikrer hun. Et par stykker, der synes kommunikation på fx Facebook er sjovt. Så kommer hun med ekspertisen og hjælper jer i gang og sætter struktur på tingene.
Hun tilbyder en workshop på to timer med et indhold alt efter, hvad behovet er. Hun kan hjælpe menigheden i gang med at lave gode opslag, vælge billeder og begivenheder, lave grafik med skabeloner og gratis billeder fra Canva-værktøjet. Og så tager hun udgangspunkt i den enkelte menighed og hvem det er, man gerne vil nå med kommunikationen.
En sådan workshop koster 1500 kr. plus kørsel og timeprisen derudover er 500 kr. Hun har en klippekort-ordning med rabat og den går helt ned til 15 minutter.
”Jeg er nødt til at tage penge for det, for jeg skal jo have noget at leve af. Men kommunikation er ekstremt vigtig og det er noget, menighedsrådene er nødt til at prioritere,” siger Astrid, der er hjemmehørende i Aalborg. Læs også artiklen om Astrid på baptist.dk.

Mange hilsner
Gitte Elleby