Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 24. juni 2020

Om bankkonti og hvidvaskningsregler

Kære menigheder

Hvidvask – bankkonto og vedtægter

Som vi har orienteret om – bl.a. på de regionale møder – har en af vores menigheder haft problemer med at kunne bevare en bankkonto, fordi vedtægterne ikke stemte overens med den aktuelle sammensætning af menighedsrådet (f.eks. stod i vedtægterne, at præsten var medlem af menighedsrådet, men menigheden har ikke ansat præst). Vi har kontaktet Erhvervsministeriet, der har sendt et svar, som kan læses her.

For at undgå hvidvask af penge er Banktilsynet blevet pålagt at sikre, at alle deres erhvervskunder har orden i deres organisatoriske forhold. Helt konkret betyder det, at bankerne skal vide, hvem der sidder i kundernes bestyrelser, og sikre sig, at dette svarer overens med vedtægternes bestemmelser. Hvis bankerne konstaterer, at der ikke er ordnede forhold, kan de opsige kundeforholdet. Vi anbefaler at tage menighedens vedtægter frem og konstatere, om der er overensstemmelse med de faktiske forhold. I nogle menighedsvedtægter står der fx, at menighedsrådet består af 6 medlemmer + præsten. Hvis menigheden i en længere periode står uden præst, bør vedtægterne ændres. Udtræder et menighedsrådsmedlem i utide, eller lykkes det ikke at få valgt et fuldtalligt menighedsråd, så der opstår en midlertidig vakance, bør det resterende menighedsråd snarest beslutte (og føre til referat), hvordan menighedsrådet igen bliver fuldtalligt. Er der, mere eller mindre permanent, færre medlemmer i menighedsrådet end vedtægterne foreskriver, bør vedtægterne også ændres for at undgå problemer. En formulering om, at menighedsrådet består af ”6 medlemmer + præsten” kan fx ændres til ”4-6 medlemmer + evt. ansat præst”. Kontrollér også, om I holder de forhandlingsmøder, som vedtægten siger, og få det om nødvendigt rettet til ved samme lejlighed.

Læs også dagens nyhedsbrev – bl.a. med info om minde- og nadvergudstjenesten, der normalt holdes i forbindelse med Landskonference 1.

Mange hilsner

Gitte Elleby