Kære menigheder
Nye datoer for Leder- og medarbejderdage
Ledere og medarbejdere i menigheder og landsorganisationer inviteres til en af to lørdage. Samme program og tidsramme, som var planlagt tidligere: kl. 10 – 15.30 med kaffe & brød fra kl. 9.30.
Lørdag den 30. september i Roskilde Baptistkirke
Lørdag den 7. oktober i Vaarst Baptistkirke.
Udrustning af menighedsledelse og rekruttering af fremtidens præster er hovedtema, som planlagt til dagene i foråret. Programmet tilrettes dog sådan, at der bliver plads til orientering om den drøftelse, som BaptistKirkens ledelse har i disse måneder om fremtiden – også kaldet revitaliseringsprocessen.
Erhvervspsykolog Mads Lindholm taler om udfordringer ved at være ledelse, når det gælder udvikling, trivsel og teamsammensætning. Baptistpræst Ole Lundegaard fremlægger resultatet af den undersøgelse, som er lavet ved spørgeskema til menigheder i Baptistkirken i Danmark og samtaler med udvalgte præster. Hvilken fremtid ser vi?
Sæt X i kalenderen allerede nu. Information om program, tilmelding mv. kommer til menighederne. Prisen for at deltage er 100 kr.
Bestilling af dåbskort
Årets dåbskort bliver uddelt på sommerstævnet, og I bedes senest 11. juni skrive til info@baptistkirken.dk, hvis I skal have et andet antal kort end sidste år. Husk at skrive om dåbskortene (A5) skal være med eller uden tekst og om I også skal have blomsterkort (A6).
Vigtige frister
I den kommende tid er der flere vigtige frister at overholde for alle menigheder, som er i Trossamfundsregistret, og som er godkendte til skattefradrag (§8A-godkendte).
Trossamfundsregistret:
Alle menigheder, som er med i Trossamfundsregistret, har fået brev fra Kirkeministeriet om, at der nu er åbent for upload af regnskab 2022. Det skal gøres inden 31. maj. Samtidig skal der oplyses medlemstal (antal myndige medlemmer) pr. 1. januar 2023.
Vær opmærksom på, at de indtastede oplysninger skal gemmes ved at klikke på ”gem” nederst på siden!
Gaveskema:
Alle menigheder, som er godkendt af skat til at give skattefradrag (§8A-godkendt) skal indsende gaveskema inden 31. maj. Det er meget vigtigt at overholde denne frist, da menigheden ellers mister sin godkendelse. Skattestyrelsen rykker ikke for skemaet, og der lukkes for indsendelse efter 31. maj. Skemaet udfyldes digitalt på virk.dk (søg evt. efter ”skema 03.013” i browseren, så kommer det frem). Her skal også oplyses antal myndige medlemmer, sørg for at det er samme antal, som I oplyser til trossamfundsregistret.
Også her skal de indtastede oplysninger gemmes ved at klikke ”send” nederst på siden. Skemaet er indsendt, når der kommer en kvittering i skærmbilledet.
Medlemstal:
Baptistkirken i Danmark skal oplyse samlet medlemstal i menighederne til Trosamfundsregistret. Derfor bedes alle menigheder give besked til sekretariatet (info@baptistkirken.dk) om, hvilket medlemstal I oplyste, da I uploadede regnskab.
Indsend medlemstallet så snart I har uploadet regnskab, tak!
Momskompensation (frivilligt):
Menigheder med §8A-godkendelse kan søge momskompensation. Ansøgningen skal underskrives af en godkendt revisor. BaptistKirkens revisor Evan Klarholt stiller sig til rådighed for dette, se den information som blev udsendt i menighedsforsendelsen den 29. marts. Fristen er her 10. juni.
Læs også dagens nyhedsbrev – bl.a. med orientering fra ledelsen om revitaliseringsprocessen, om en migrantkonference, et jubilæum og rettelser/opdateringer til bogen Dansk baptisme og tysk nazisme.
Mange hilsner
Gitte Elleby