Menighedsbaseret diakoni

01/05/2024

BaptistKirkens udsendte til Burundi og Rwanda, Lise Emming Weber-Hansen, skriver: ”I disse dage er jeg sammen med Esther og Jenny fra Baptist Mission Society i Storbritannien på besøg i CCMP – ’Church and Community Mobilization’-projektet – eller på dansk ’Menighedsbaseret diakoni-projekt’, hvor vi i kirken i Kibuye i Bubanza hørte om, hvilken betydning projektet har haft for deltagerne og lokalsamfundet omkring dem.
I CCMP får deltagerne ikke økonomisk støtte men træninger. Det handler om at finde de ressourcer, man har som kirke og som enkeltperson, og tage udgangspunkt i det for at skabe udvikling.
Især Leonidas fortælling gjorde indtryk. Han er medlem i kirken og fortalte om sin udvikling: “Først var jeg ikke interesseret i træningerne, for hos Batwafolket er mentaliteten, at vi er bagud i forhold til alle andre, og at vi ikke kan ændre det. Men jeg deltog alligevel, og det har ændret mit liv! Jeg startede i det små med at avle marsvin og kaniner. Det har jeg tjent så meget på, at jeg har købt en ko, og jeg har bygget et hus med tegltag. Næste trin er at udskifte teglstenene med blikplader. Alle mine børn går i skole, og min ældste søn går på universitetet, og jeg kan betale udgifterne. Før var Batwa ikke en del af udviklingen i området, men nu er jeg begyndt at undervise andre fra Batwa, så de kan følge mit eksempel.”
Vi har også besøgt en anden kirke og mødt nogle af deltagerne der og deltaget i en træning af medarbejderne. Forhåbentlig munder hele besøget ud i større udbredelse af projektet.”